K vyhledávání velikostí a barev použijte v kategoriích ČERVENÉ tlačítko - OTEVŘÍT FILTR.

Když se budete lépe oblékat, budete se lépe cítit? Oblečení pro úspěch

Dnes jsem si pro Vás připravila trochu  historie, psychologie... a budu se to snažit napasovat na oblékání, módu.

 Proč se člověk, náš prapraprapředek začal vlastně oblékat (když pomineme potřebu tepla)?

- demostrace síly ( mám na to si ulovit mamuta atd..  z kůží se obléknout)

- demostrace - kdo jsem já

- jsem součástí určité komunity (také se budeme věnovat třeba subkulturám - další blogy)

- mám určité společenské postavení

Oblečením vyjadřujeme :

- naše názory

- kdo jsme nebo kým bysme chtěli být

- charakterové vlastnosti, povaha člověka

- příslušnost ke komunitě - třeba kroje

- k jaké společenské skupině patříme

- emoční stavy - city, afekty, náledy, vášně

Pomocí oblečení :

- se snažíme zalíbit druhému pohlaví (upozorníme na sebe)

- můžeme být vidět, být středem pozornosti

- ale také se můžeme ztratit v davu

- oděv nám pomůže zapadnou  nebo se vůči něčemu vymezit

- vytvořit první dojem - dobrý či špatný

- cítit se třeba atraktivně, sebevědomě

 

STYL ODÍVÁNÍ  =  ŽIVOTNÍ STYL

Propojení jak žijeme, tak se oblékáme. Asi nejlepší příklad je na bezdomovcích - jak žijí, jaký mají životní styl  -  tak se oblékají.

slovo - ODÍVÁNÍ -   neboli vystavení na ODIV, Ó - DIV se světe co na sobě mám.

Oblečení nás může i pobuřovat, ale vlastně to není oblečení, co nás pobuřeje. Odmítáme životní styl, který toto oblečení reprezentuje.

 

Co o Vás vypovídá Váš šatník?

Váš styl ovlinuje Vaši image, dojem, který si na Vás dělají ostatní. Tak i způsob, jak se k Vám lidé budou chovatCo nosíte je poselství pro ostatní a pro sebe, kdo jste.

Pomáhá nám být vidět ve světle, ve kterém chcete být vidět.

 Náš duševní stav  ovlivňuje , jak se oblékáme a platí to i obráceně - oblečení ovlivňuje náš duševní stav.

Pokud se chcete dostat ze špatné nálady, tak si oblékněte - veselé barvy, přiléhavé oblečení. Místo volných stanů a tmavých barev, ve kterých se snažíte schovat, volte střihy zvýrazňující postavu a letní či jarní barvy.

 

Jelikož oblečení( i barvy) ovlivňuje myšlenky o sobě, náladu, postoje, seběvědomí, ale také způsob jakým komunikujeme s ostatními, tak se pojďme podívat na pár příkladů :

1. Nošení obleku při hádce dává tomuto člověku velkou výhodu proti někomu, kdo je v teplácích či neformálním oblečení.

2. Barva černých dresů oproti bílým dresům při fotbale - ovlivňuje, nagativně a agresivně jak nositele, tak pozorovatele.

3. Nošení bílých pláštů, zvyšuje respekt, pokud  ho nosíte děláte věci více správně a soustředěně.

4. Nošení kancelářského oblečení (klasická košile, oblek, sukně atd.. NE džíny či volná trika, pytle) nás staví do správného rozpoložení pro úspěch.

5. 62 % žen si oblékne oblíbené šaty, když se cítí šťastné, pouze 6 % žen, když jsou smutné.

6. Víte k jakému kousku oblečení se ženy obracejí, když se cítí mizerně? Jsou to džíny.

7. Šťastné  kousky oblečení jsou lichotivé, dobře ušité, vyrobené ze světlých a krásných látek

8. Výběr oblečení odpovídá náladě a používá se k ovládání nebo maskování emocí.

9. Pokud někdo pochválí  oblečení, pak se dobré pocity, které zažíváte z pochvaly, často vrátí, když si věc znovu obléknete.

10. Umíte si představit třeba letušky v šortkách a tričku? Jak na Vás budou působit?

11. Nyní je móda teplákových souprav i do kanceláře. Jak na Vás bude působit třeba úřednice v této soupravě? Bude  pro Vás důvěryhodná,  svěříte jí svoje starosti a věříte, že Vám pomůže?

 

 

 

 

 

Máme zde i ekonomickou situaci a její působení na oblékání :

1. v době recese - ženy oblékají delší sukně či šaty

2. v době konjuktury - ženy oblékají kratší sukně či šaty

3. v dávných dobách fialová barva či hedvábí bylo  tak drahé, že bylo jen pro panovníky atd.

4. bezdomovkyně  - jejich ekonomická situace a oblékání  versus třeba ředitelky, manažerky.

 

První dojem

prvním dojmem vyhodnocujeme - bude  to přítel  nebo nepřítel?

I když si nechceme udělat první dojem, stějně si ho uděláme (limbický systém) a to velmi rychle za 1 - 3  sekundy - do max. 4 minut.

 hodnotíme - řeč těla

                 - vzhled zahalený do stylu

                 - fyzická podobnost obličeje, pokud je podobná Vaší tváři, tak člověku přisuzujete pozitivnější vlastnosti

 

Jak můžeme ovlivnit první dojem?

- vkusné oblečení, oblečení vhodné pro danou chvíli / barvy, střihy

- upraveným zevnějškem

- příjemné přirozené vystupování

- kultivovaný hlasový projev a gestikulace                                                                                                                                                                

Role a oblečení

Určitý druh oblečení, které je spojeno  s nějakou rolí aktivuje všechny naše znalosti, očekávání, jak se lidé z dané profese chovají. Změnou oblečení vyvoláme dočasnou změnu identity (vlastně jako herci v divadle). Pokud se obléknete do role ředitele, lékaře, bezdomovce začnete tuto roli žít. Oblečením také můžeme uniknout ze své  reality a vstoupit do reality někoho jiného.

 

Nakousnu ještě příští článek - ten bude, jak oblékáme svojí osobnost?

Do příště popřemýšlejte, jaká osobnost ve Vás převažuje ( podle Sigmunda Freuda) - můžete si nakreslit sněhuláka a každé kouli přiřadit důležitost . Největší spodní kouli přiřaďte co Vás nejvíce charakterizuje, až k té nejmenší podle Vašich preferencí.

SUPEREGO - neboli NADJÁ, - RODIČ - chce být dokonalé, tzv. rodičovská dokonalost, řád, ideály - jaký by člověk měl být, morálka

EGO - JÁ - DOSPĚLÝ - racionální složka, jací doopravdy jsme, která se řídí principy svědomí, empatie povinností a sociálních jistot.

ID - TO - DÍTĚ -  pudová/vrozená, primární  složka. Uspokojení slasti, jídlo, zábava, intezivní zážitky - adrenalin, sex , spirituální, touha po penězích, prestiži.   

Každou složku 1, 2, 3 oblékáme samostatně  a o tom v příštím blogu.

Doufám, že se blog líbíl. Děkuji, kdo přečetl až sem a těším se na příště. Monika

zdroje  - moje hlava + absolovovaná školení a poznámky ze sešitů. Obrázky k volnému stažení na internetu.